Ferie efter den amerikanske model

Netop hjemvendt fra en fantastisk ferie i nogle af de amerikanske sydstater hopper jeg på vægten. 14 dages ferie, hvor der har været masser af besøg på restauranter, diners og i isskabene hos CVS, har måske sat sine spor. Jeg plejer at kunne holde den samme vægt som før ferien, men er det også lykkes denne gang? Faktisk siger vægten – 0,1 kg, så alt er godt.

Jeg er ikke typen, der tager på ferie for at sidde og spise salat med tørt stegt kylling til hvert måltid – faktisk synes jeg, det er ufattelig kedeligt. Og alligevel lykkes det mig gerne at vælge de rigtige ting fra menukortet og tænke mig om, når jeg træffer mine valg, så jeg undgår fælden med at tage 5 kg på i løbet af ferien. Det er bare et spørgsmål om, at være en smule mådeholdende og realistisk.

Sightseeing i løbesko

Fordi det er ferie har vi også mere tid til os selv, og vi elsker at starte dagen godt. I min verden er en god start på dagen at løbe en tur. Det er sjældent, det er mere end en hyggelig og skøn joggetur, hvor nærområdet bliver udforsket. Man får set rigtig mange ting og steder i et par løbesko, og det er morgenløbeturene, der giver god samvittighed for resten af dagen. Hvis det er meget varmt er det tit løbeturen bliver en gå-tur i raskt tempo og måske lidt coretræning, når jeg er tilbage på hotellet. Hvor meget og hvor længe træningen står på er egentlig underordnet – det vigtigste er bare at jeg får lavet et eller andet.

Solid morgenfoder

Morgenmaden elsker vi at indtage på en rigtig amerikansk diner med servitricen, der kommer med kaffekolben og spørger, om man skal have fyldt mere kaffe i koppen, og hvor det er muligt at få både omelet og pandekager. Nu tænker du nok, hvordan kan man starte dagen så usundt, men det er faktisk muligt at træffe de rigtige valg. Amerikanerne er kendte for store portioner og for at bruge meget af alt. Derfor kan man uden at lide nød godt vælge en omelet, hvor man beder om lidt ost frem for den almindelig udgave. Ofte kan man få en omelet tilberedt af æggehvider frem for hele æg – det giver også plads på kalorieregnskabet til pandekagerne.

Du kan bede om at få groft toastbrød og uden smør. Ofte bliver toastbrødet ristet på panden i en god mængde smør, men ved at bede om den lette grove udgave, letter du kalorieindholdet væsentligt.

Pandekagerne vælges selvfølgelig også uden smør så man undgår den smørkugle der plejer at ligge på toppen af pandekagestakken og smelte. Yderligere besparelse kan man opnå ved ikke at skære et hul ned igennem pandekagestakken og fylde hullet op med ahornsirup. Til gengæld kan du bede om at få frisk frugt til dine pandekager – så får du samtidig en masse gode vitaminer.

Gå på vandvognen

Godt mætte er vi klar til sightseeing og oplevelser. I løbet af dagen er det vigtigt at få godt med væske – gerne vand så man sparer lidt på regnskabet. En faldgrube er tit at man glemmer vandvognen og giver sig i kast med øl, vin, drinks eller sodavand – alle mulighederne indeholder masser af energi, som er unødvendige og sagtens kan erstattes af fortyndet saftevand, juice eller evt. light sodavand.

Frokosten kan godt være ret let, når morgenmåltidet har været så bastant. Tit er frugt, grove kiks, en sandwich med masser af grønt og magert kødpålæg eller en smoothie nok til at holde sig kørende til aften. Vælg altid så vidt det er muligt magre produkter – det gælder også hvis du skal i isboden. En sodavandsis eller frosne frugter læsker væsentlig bedre end en fed flødeis i sommervarmen.

Godt til ganen

Aftensmaden bliver gerne et måltid, der bliver nøje planlagt, når vi er afsted. Vi elsker at finde gode spisesteder med et specielt islæt – gerne med specialiteter, så det bliver en oplevelse at gå ud at spise. I USA kan du, som mange steder i Danmark vælge menuer med to, tre, fire eller flere retter. Af erfaring ved vi, at vi skal nøjes med at vælge to retter – portionerne er store og det er ingen skam ikke at spise op. Du bliver gerne spurgt om du vil have resten med, men det er ikke altid let at opbevare madrester på hotellet. Netop her skal du gøre op med dig selv, om du virkelig vil eller rettere, om du virkelig har godt af at spise resten.

Når du vælger din aftensmad, følger du samme principper, som når du bestiller morgenmad eller frokost – spørg ind til hvilke ting der følger med retten, vælg grønt til måltidet, vælg at få saucen serveret i en separat skål, vælg mindre ost, fedtstof osv. Tro mig – der er altid rigeligt så du går ikke glip af noget, ved at skrue ned for mængden af de store kaloriesyndere. Fordi du er på ferie behøver du ikke smægte dig i fede eller søde sager, men huske på at du ikke gør noget godt for dig selv og din krop ved ikke at tænke dig om, ferie eller ej.

Dyrk dig selv

Uanset hvor ferien går hen har mange en tendens til at slippe tøjlerne og synes, at når det er ferie skal den have på alle tangenter i forhold til mad, drikke, alkohol, sukker, fedt osv. Og når man har ferie skal man ikke dyrke motion, men hellere ligge og slappe af ved poolen, på stranden eller på sofaen. Du bør overveje, om ikke det er i din ferie, du for alvor skal sætte ind og pleje dig, din krop og dit helbred med valg der gavner dig frem for valg, der i sidste ende medfører frustration og irritation over, at du igen har taget på, og at det er alt for hårdt at vende tilbage til fitnesscenteret efter en lang pause.

Valget er dit, men husk du ikke skal spise til du er stopmæt, men til du ikke er sulten mere.

 


KOMMENTARER ER IKKE TILGÆNGELIG PÅ DETTE INDLÆG