At gå sig til en mindre portion

Det er endelig blevet forår. Solen skinner, fuglene fløjter og alting begynder så småt at springe ud. Det er ikke kun træer, buske, blomster og andet grønt i naturen der vækkes til live – det er også os mennesker, der kommer ud af vores vinterdvale.

I januar havde mange et nytårsfortsæt om at komme i gang med at træne og tabe sig. En del holdt stadig ved i februar, mens der virkelig blev kæmpet med motivationen og de gode argumenter for at fortsætte den nye stil i marts måned.

Det er bare ligesom om alt ser meget lysere ud i april, og jeg selv inklusiv tænker, at dette er måneden, hvor nytårsforsættet skal sættes i faste rammer igen. Ikke mindst fordi jeg i takt med at solen får mere og mere magt ved, at jeg skal skrues i en bikini eller et par korte løbeshorts i løbet af nogle få uger.

Slå den dårlige samvittighed i jorden

Nu kan jeg jo blive så vældig træt af mig selv. Hvorfor gav jeg los på chokoladepåskeæg og påskebryg? Hvorfor har jeg ikke holdt mig selv fast i kun at spise en portion aftensmad? Hvorfor har jeg droppet den gode vane med at spise en skål ituskåret frugt til min aftenkaffe og hoppet i slikskålen i stedet? Jeg kan blive ved med at dunke mig selv i hovedet med beklagelser og dårlig samvittighed, i stedet for at gøre noget ved det. Jeg er nået en alder, hvor kiloene ikke bare rasler af mig mere, hvor lårene blævrer, hvor der er kommet lidt ekstra på sidebene, og hvor det bare er blevet hårdere at træne. Men det er ingen undskyldning – jeg må jo bare op på hesten igen og tage skeen i den anden hånd.

Hop på en anden hest

At gå er slet ikke så dumt, og jeg er faktisk blevet grebet af en lille konkurrence med mig selv om at gå en given strækning hurtigere end et par dage før. Effektiv gang-træning flytter virkelig på formen, uden at det belaster min krop alt for voldsomt. Og hvem har sagt at jeg skal løbe? Hvorfor er det, at man absolut skal træne til at løbe 5 km eller 10 km? Hvorfor ikke træne til at gå distancen hurtig?

Min chef er et slående eksempel på, at det faktisk godt kan betale sig at gå i stedet for at løbe. Han begyndte på mere effektiv og varieret gangtræning i efteråret efter en skade. For en måneds tid siden gik han 10 km på under en time. Dette er hurtigere end mange løber 10 km.

Jeg er selvfølgelig hoppet med på bølgen. På med de gode løbesko og afsted på lange gå-ture. Jeg er ikke bleg for at indrømme, at jeg faktisk nyder en rigtig lang spadseretur på en time eller to i varieret tempo – især fordi jeg er så dejlig træt, når jeg kommer hjem uden at være smadret. Det er så effektiv træning, hvor jeg arbejder med min udholdenhed og fedtforbrænding, hvilket har givet en yderst mærkbar effektiv på min løbetræning.

En ekstra bonus er, at jeg kan mærke mit tøj begynder at sidde som det plejer. Og så sker der bare noget med mit mindset. Når nu er jeg godt i gang og fysisk aktiv, propper jeg ikke bare ukritisk i munden ved aftensmaden, men fravælger de unødige ting og holder mig til mit nytårsfortsæt om kun én mindre portion.

Husk, at du ikke skal spise til du er stopmæt, men til du ikke er sulten mere.


KOMMENTARER ER IKKE TILGÆNGELIG PÅ DETTE INDLÆG