Læs

Får du for lidt eller for meget? – og er det godt ...

Får du for lidt eller for meget? – og er det godt nok, dét du får?

Det er hverken mad eller noget andet, men derimod søvn, som er dagens tema.

Har du sovet godt?

Det er mandag og jeg har haft en fantastisk god nattesøvn på ca. 7 timers varighed. Faldt i søvn med det samme og sov uafbrudt til vækkeuret ringede. Og nej, det er ikke altid det sker – men det er afgørende med en god nats søvn.

Afgørende for dit humør. Afgørende for dit overskud. Afgørende for din indlæring, din koncentration og din evne til at håndtere komplicerede opgaver. Afgørende for at tage rationelle beslutninger. Og ikke mindst afgørende for dit immunforsvar på længere sigt. Desuden kan dårlig søvn give stress – og stress giver dårlig søvn, så man kan havne i en ond cirkel.

Søvn er en regelmæssigt tilbagevendende tilstand af naturlig hvile, som muliggør restitution af krop og sind, samt hjernens lagring af nyligt indlærte ting. Søvnprocessen er livsnødvendig for alle pattedyr

Søvnen er kroppens mulighed for afslapning og restitution. Det er her, hjernen putter tingene i kasser, sorterer og renser ud. Søvnprocessen er dermed livsnødvendig for at vi har de ressourcer, vi har brug for.

Og ja, vi kan godt klare et par nætter med lidt eller dårlig søvn. Og ja, vi kan også nogle gange kompensere med koffein, middagslur eller at man mentalt kan tage sig samme. Men det er ikke sundt – og det slider dig op i længden.

Hvad forhindrer dig i en god nats søvn?

Vi ved alle, at en god nats søvn er vigtig – og alligevel er der stadig mange, der sover for lidt og for dårligt. Måske fordi, vi ikke er bevidste om, hvad det er der forstyrrer søvnen. Måske fordi, vi ikke vil lave om på vores almindelige vaner og omstændigheder, der ødelægger søvnen.

Det anbefales at voksne sover 7-8 timer hver nat, med små individuelle udsving. Søvnunderskud har alvorlige helbredsmæssige konsekvenser – men det kan være mindst lige så skadeligt at sove for meget, ifølge WHO’s nyligt offentliggjorte studie.

Søvn er individuelt og det kan derfor være svært at opstille en facitliste på, hvorfor din søvn ikke er optimal. Men der er nogle klare tendenser, som stjæler vores gode søvnrytmer og dermed bidrager til dårlig hverdagstrivsel.

Døgnrytme

Vores døgnrytme bliver udfordret i den verden vi lever i i dag. Vi får ikke de pause-signaler, som vi tidligere fik, hvor der kom pause-skærm på fjernsynet – nu kører der netflix og viaplay non-stop. Butikker har nærmest døgnåbent. Vi har mailadgang på telefonen, som tikker ind uanset tidspunkt på døgnet. Og forskellige notifikationer på diverse sociale medier – måske ’larmer’ de ikke, men de forstyrrer blikket og tankerne.

Vores hverdagsrytme er anderledes end tidligere og udfordrer vores behov for en stabil døgnrytme, som bidrager til den gode nats søvn. En stabil døgnrytme stiller store krav til selvdisciplinen. At vi tør leve efter regler og rytmer, som er sunde for os – og ikke tager hensyn til, hvad alle andre synes og mener.

Men tør du det?

Tør du give slip? Give slip på altid at være på; og vide alt om hvad der sker (eller tror, at du ved alt)? Tør du gå glip? Gå glip af ting, som er spændende og interessante? Vi kan som bekendt ikke nå alt – men vi kan nå det vigtigste!

For mig er det vigtigste i denne forbindelse at have den gode søvn, så jeg kan være noget for andre. Så jeg kan performe og tænke klart på jobbet. Så jeg har overskuddet til at tænke positivt og minimere bekymringer. Så jeg har humøret til også at gøre noget for mig selv; deltage i forskellige sociale arrangementer (også på en hverdagsaften) og dyrke motion.

Alt sammen forhold, der bidrager til den gode søvn. Det kan altid blive lidt bedre – når vi taler om vores søvn. Får du nok? – og er det godt nok dét, du får?

P.S – uden den gode søvn, har man måske heller ikke overskud til at lave et sundt måltid mad, som vist på billedet.


KOMMENTARER ER IKKE TILGÆNGELIG PÅ DETTE INDLÆG