Instagrams algoritme 2018

Hvordan vil Instagrams algoritme virke i 2018? Instagram algoritme har allerede 3 måneder inden i 2018 ændret sig en hel del.

Instagram har gjort det sværere for dine billeder at blive set, og selvom de nye ændreringer ikke ligefrem er blevet modtaget med kyshånd, så lader det ikke til, at Instagram vælger at ændre i algoritmen.

Så hvordan skal vi blive ved med at keep up? Jeg vil i indlægget her, prøve at give mine bud til, hvordan Instagrams algoritme arbejder i 2018 og hvordan du kan slå den.

Hvordan fungere Instagrams algoritme i 2018?

Ens opslag kommer ikke længere lige så langt ud organisk, som de gjorde førhen. Et estimeret bud er, at hvergang du slår noget op på din Instagram profil, så rammer du omkring 10% af dine følgere, det er væsentligt mindre, end hvad vi har været vant til, men der er en strategi til, hvordan du kan komme længere ud.

Instagrams algoritme favorisere post med højt engagement

Det her kommer måske ikke som en nyhed for dig, men det er trods alt alfa og omega hvis du vil nå langt ud på din instagram. Likes, kommentar, videovisninger, saves, delinger og DM har aldrig været vigtigere end det er nu. Når dit post får høj engagement, så fortæller det Instagrams algoritme, at det du har postet er kvalitet og det er et styk content som får folk til at reagere på det.

Da Instagram delte nyheden omkring algoritme skifte udtalte de selv;

“The order of photos and videos in your feed will be based on the likelihood you’ll be interested in the content, your relationship with the person posting and the timeliness of the post.”

De påstår at de nye ændringer er for at forbedre brugeroplevelsen og prioritere content, som vi føler for.

Men lad os komme i gang med de tips.

Tip #1: Brug mere tid på Instagram Stories

Det er en perfekt måde, at interagere med ens følgere på. Jeg tror og forventer at Instagram Stories vil i 2018 blive endnu større og blive en endnu vigtigere del i din Instagram markedsføringsstrategi.

Kolde hårde facts; Instagram Stories har over 300 millioner daglige brugere (det er det dobbelte af Snapchat – btw. i fredags faldt Snapchats aktie med over 7 mia. kroner pga. et Tweet)

Hvis du mangler idéer til hvordan du kan anvende Instagram Stories så tjek dem her:

Dem synes jeg, levere nogle super relevante og spændende Stories, som får en til at interagere og lyst til at “se mere”.

Jo mere dine følgere interagere med dine Stories, jo større sandsynlighed vil dine post komme op i deres instafeed. 

Et fedt “hack” hvor man kan snyde Instagram algoritme er ved at anvende “Afstemninger” eller “Swipe Up” (Swipe Up er kun tilgængelig hvis du har over 10k følgere) eller måske får dine følgere til at DM (Direct messenger) dig for måske at få en rabatkode eller et unikt link til et produkt.

Tip #2: Husk at kommentere tilbage på dine følgeres kommentar

Jeg kan næsten ikke skrive det nok gange, men husk nu at svare på folks kommentar. Gerne stil spørgsmål tilbage eller anvend en anden mulighed for at få en dialog i gang. Det er et stort arbejde, men det er noget som virkelig giver en gulerod i sidste ende. Det viser dine følgere, at du læser kommentarerne og at du faktisk går op i, at folk interagere med dit content.

Tip #3: En fangende billedetekst er endnu vigtigere end før!

Hvis du virkelig gerne vil slå Instagrams algoritme, så er en fængende og spændende billedtekst endnu vigtigere end før. Hvis du har en fængende billedetekst, så er der endnu større muligheder for, at dine følgere vil stoppe op, læse det og måske også kommentere tilbage, måske vil de endda klik på “se mere” – hvilket vil øge deres tid, som de bruger på dit post.

Det ekstra sekund er guld værd for dig, det fortællere Instagram at dit content er godt og derfor vil du blive forventligt komme foran babybilleder, halvskidte madbilleder og sjove katte videoer.

Så tænkt lidt mere over din billedtekst og ellers let the magic happen

Tip #4: Brug relevante # Hashtags

Instagrams algoritme har altid favorisere content, som havde specifikke og relevante hashtags – men nu er det blevet endnu mere vigtigt. Jeg har skrevet lidt omkring det i et tidligere blogindlæg her.

Have sætningen i dit mind set, når der skal udarbejdes en Instagramsstrategi.

Jeg håber at mit indlæg kan hjælpe jer/dig – Hvis du har nogle spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte mig på enten LinkedIn eller på min mail: Sondergaard1993(a)gmail.com


KOMMENTARER ER IKKE TILGÆNGELIG PÅ DETTE INDLÆG