Læs

Hvordan får jeg tid til at leve sundt?

Hvordan får jeg tid til at leve sundt?

Jeg tror det er en udbredt opfattelse, at det er besværligt og meget tidskrævende at leve sundt. For hvordan skal man dog kunne presse træning OG en masse timer i køkkenet ind, i en i forvejen travl hverdag? Jeg tror faktisk det er lidt misforstået, at det behøver tage meget længere tid at leve sundt – efter min opfattelse er det hvad man gør det til. Derudover synes jeg tit det handler om, at være bedre til at prioritere sin tid i løbet af dagen.

Jeg tror folk tit begår den fejl, at de først og fremmest sætter baren alt for højt. Det vil sige, at man fra starten af har en meget urealistisk plan, som kræver langt flere prioriteringer end man i længden er villig til.

Hvis man som det første gør op med sig selv, hvor meget energi man er villig til at bruge, og dernæst finder en måde at gøre det på så også synes det bliver sjovt – så tror jeg automatisk også, at lysten til at prioritere sin tid til det, kommer meget nemmere. Jeg startede selv med at sætte baren for højt, da jeg i tidernes morgen besluttede mig for at leve sundere. Det blev aldrig rigtig til en naturlig og glædelig ting i hverdagen, før jeg lærte at tænke det anderledes. Men så har det til gengæld også hængt ved lige siden! 🙂

Jeg må dog indrømme, at det jo heller ikke kommer helt af sig selv alt sammen 🙂 – jeg gør rigtig mange ting for at få min livsstil til at gå op med resten af mit liv. Nogle af de ting jeg gør, er at:

Jeg laver en madplan. Jeg handler som regel en gang om ugen, hvor jeg sørger for at få handlet ALT, hvad vi har brug for, til den kommende uge. Inden jeg handler, har jeg altid lavet en plan over hvad vi skal have at spise hele ugen. Både morgenmad, aftensmad, frokost og mellemmåltider. Jeg lader mig tit inspirere af andre blogs – f.eks. Juliebruunsblog. På denne måde har jeg altid sund mad hjemme, og jeg slipper for at stå klokken 17.00 i supermarkedet, totalt ideforladt, og dermed købe noget nemt og ikke altid lige sundt. Jeg sørger også tit for at tage højde for, hvilke dage jeg har ekstra travlt, når jeg laver madplan. Derved kan jeg sørge for at have mad hjemme til nogle hurtige retter de travle dage, eller lave en stor portion af det vi skal have dagen før, så der bare er varme mad til dagen efter. Sidst men ikke mindst har man kun mulighed for at gøre impulskøb 1 gang om ugen og ikke 3-4 gange om ugen (alt efter hvor tit man normalt handler)

Jeg skriver min træning i min kalender, på højde med alle andre aftaler. Lidt ligesom min mad, planlægger jeg ofte min træning for den kommende uge. Dog ikke fuldstændig fast, men jeg har altid en ide om hvilke dage jeg skal træne, for at nå mine ca. 2 ugentlige træningspas. Derudover holder jeg som regel fast i mine træningsaftaler, på samme måde, som havde jeg haft en aftale med en god veninde. Dvs. at jeg f.eks. ikke aflyser min træning, fordi der kommer små ting i vejen, så passer jeg dem ind i resten af mit program og nedprioriterer nogle andre ting. Jeg aflyser kun min træning, hvis der kommer meget vigtige ting i vejen, jeg er alt for stresset, overhovedet ikke har overskuddet eller ligende.

Jeg forsøger at finde ud af, om jeg spilder tid på ligegyldige ting. Jeg er ret god til at bruge timevis på Facebook og Instagram 😀 Nogle bruger måske 4 timer om dagen på at se tv eller spille spil på mobilen. Lige meget hvad det er, så har du sikkert nogle vaner, der faktisk bare er nogle tidsrøvere, som du med fordel kunne bruge på andre ting. Prøv at lægge mærke til, hvor meget tid du egentlig bruger på forskellige aktiviteter i løbet af dagen og overvej om du kunne prioritere anderledes. Ofte har man mere tid end man går og tror! 🙂

Jeg gør lidt i stedet for ingenting. Hvis alt ikke lige går efter planen – jeg kan f.eks. ikke nå at tage ned og træne som jeg havde planlagt, eller jeg ikke har nået at få handlet ind, så jeg har sund mad klar i køleskabet. På sådanne dage sørger jeg altid for at gøre et eller andet, i stedet for at give op føle at det hele kan være lige meget. Hvis jeg f.eks. ikke når min planlagte træning, går jeg måske en lidt længere tur med hunden end jeg plejer, kun kører halvdelen af mit træningsprogram, tager cyklen rundt til det jeg skal eller træner 20 minutter med mine kettlebells i stuen. Hvis ikke jeg når og handle sørger jeg måske for at ordne nogle praktiske ting derhjemme, så jeg har bedre tid dagen efter til at få det gjort. Det kan være rigtig mange forskellige ting man vælger at gøre i stedet. Uanset hvad, vil du altid være et skridt længere på vejen, end hvis man bare havde “ladet stå til”.


KOMMENTARER ER IKKE TILGÆNGELIG PÅ DETTE INDLÆG