Nytårsfortsæt, hvordan går det?

Kalenderen siger snart uge 7. 7 uger er der gået siden nytårsaften, hvor en masse løfter om et bedre, sundere, rigere liv blev givet – i hvert tilfælde til en selv. De mest modige afgav også løfter og indgik væddemål med gode venner, familie eller tilfældige bekendtskaber på de sociale medier.

Jeg er ikke en dyt bedre selv. Eller det vil sige, jeg droppede alle nytårsfortsæt, for hvorfor vente til nytår med at gøre noget ved det, der kan gøres noget ved allerede i dag. Jeg er en af dem, der elsker slik og søde sager. Bevares, når jeg ikke er skadet, så løber jeg også en hel del. Men jeg er skadet (og har været det længe), så jeg kan ikke bruge det at træne hårdt og målrettet som grønt lys til at spise uhæmmet. Jeg glemte vist at sige, at jeg også er ret glad for mad – eller rettere jeg spiser bare meget af det, jeg godt kan lide og så er der lige de der søde sager.

En øjenåbner i julegave

I kan næsten regne ud, hvordan december gik. Jeg fik noget total fedt tøj i julegave af min mand. Han havde købt samme størrelse tøj, som jeg har brugt de sidste 15-20 år. Kan I forestille jer et chok, jeg fik, da jeg ikke kunne lukke de fedeste bukser og den nye skjorte sad for stramt. D. 25.12 besluttede jeg mig for, at nu må jeg måtte genvinde den kropsform og størrelse, jeg plejer at have.

Der er gået 8 uger – og jeg er stadig på vej med meget små skridt mod målet. Men jeg er på vej. Og jeg ved, at det er nu det begynder at blive svært at holde motivationen oppe. Vægten står stille, fristelserne ligger alle vegne og skriger på at blive spist. Jeg har valgt ikke at hoppe på en kur, jeg ved, jeg ikke kan eller vil holde. Jeg tror ikke på kure, men på at almindelig sund fornuft er vejen frem. Jeg skal bare spise lidt mindre og holde mig fra de søde sager, der alligevel ikke bidrager til den almene sundhed. Det er livsstilen og vanerne, der skal tages fat i og gøres noget ved.

5 simple husmorråd fra kostvejlederen:

  • Alting med måde. Du kan spise næsten alt, men det er ikke alt, du skal spise meget af. Med mindre du konditionstræner hver dag, har du ikke behov for store mængder pasta, ris og kartofler, men kan nøjes med at spise 100 – 200 g tilberedte stivelsesprodukter til din frokost og aftensmad.
  • Hold dig fra kure og forbud, men se i stedet muligheder. En kur bygger ofte på forbud og mærkværdige retningslinjer. Hvis det er fordi, du vil tabe dig, så skær i stedet ned på portionsstørrelsen og hold igen med søde og fede produkter. Find nogle gode alternativer du kan lide i stedet for de fede retter eller søde sager.
  • Grønt, gult og rødt kan du meget vel spise en del af, i hvert tilfælde hvis det er fra den vegetabilske verden og ikke er vingummibamser. På den måde får du en masse vitaminer og mineraler, som er godt for dit immunforsvar og velbefindende i almindelighed.
  • 7 for kvinder 14 for mænd er maksimum antal genstande om ugen, hvis vi taler om alkohol, men du kan drikke næsten alt det vand, du vil. Sørg for at drikke i løbet af dagen, og ikke kun til måltiderne. På den måde er du sikker på, du har vand på tanken, hvis du skal træne eller har tendens til eftermiddagshovedpine. Er du lækkersulten kan du også forsøge at stille behovet ved at drikke et glas vand – det er ofte fordi, du er tørstig, du har hang til at putte noget i munden.
  • Friske fede fisk er godt, men dyrt og svær at få fat i. For at sikre du får nok at de gode D-vitaminer, der fremmer optagelsen af kalk, smører leddene, smidiggør blodkar, sænker det onde kolesterol og holder immunforsvaret i omdrejninger, kan du i stedet tage en skefuld fiskeolie hver dag. Den bedste og billigste løsning er levertran. Drop fiskeoliekapslerne – de indeholder ikke D-vitaminer.

Stop op og mærk efter!!! Brug din sunde fornuft!!!

Husk, at du ikke skal spise til du er stopmæt, men til du ikke er sulten mere.


KOMMENTARER ER IKKE TILGÆNGELIG PÅ DETTE INDLÆG