Facebooks algoritme anno 2018

Den 11. januar 2018, fortalte Mark Zuckerberg at Facebook vil ændre sin news feed algrotime. Den vil i fremtiden prioritere opslag fra familie, venner og grupper.

Mark Zuckerbergs egne ord; “You’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard—it should encourage meaningful interactions between people.”

Kort sagt, så vil brands/virksomheder nå endnu mindre ud organisk og det kræver nu endnu bedre content for at nå ud til ens følgere. Man skal til at tænke nye måder at kommunikere på. Der skal tænkes i, hvordan ens content kan udføres, så det bliver interageret med – Tankegangen “Mennesker snakker med mennesker” skal implementeres dybt inde i din marketingshjerne.

Nu er der ca. gået 15 dage siden nyheden kom frem, og jeg har fundet frem til 4 muligheder, for stadigvæk at bryde Facebooks algoritme og få dit content ud;

Livevideo er vejen frem (6x mere reach)

Facebook nævnte selv, at livevideo, får Facebook-brugeren til at interagere og derfor vil netop dette format blive prioriteret i folks newsfeed. Livevideo er en god kanal til at få folk til at engagere sig, tagge venner og kommentere. Hvis du vil forsætte med at nå ud organisk, så skal du i gang med endnu flere livevideoer. (Det er faktisk ikke så skræmmende)

Facebook grupper

Facebook har kigget ind i Facebook-brugernes adfærd og ud fundet frem til at folk er aktive i grupper. Netop derfor vil opslag fra grupper blive prioriteret i newsfeeden. For din virksomhed/brand kan det blive en lille “guldgruppe”. I en gruppe kan ens følgere dele viden, eller du kan dele viden i en gruppen. Det er en unik mulighed for at skabe et loyalt community.

Content skal skabe værdi for dine følgere

Det burde ikke være noget nyt – men nu er det bare (ekstremt) vigtigt at ens indhold skaber værdi. Hvis ens content ikke skaber værdi, så drukner det bare i folks newsfeed og Facebook sortere det fra. For at skabe værdi, skal du give mere end du tager – du skal i gang med at bokse (jab, jab, jab, right hook – kan anbefale den bog). Men hvornår skal du så sælge? Det skal du i dine annoncer! Din målgruppe skal først have erkendt et behov for dit produkt eller service. Behovet skaber du i dit content.

Eksempler på content;
– Del viden, give tips & tricks eller kommentere på nuværende begivenheder.
Jeg kan anbefale at tage et kig på Carlsberg Facebook profil. De gør et rigtig godt stykke arbejde (synes jeg)

Godt indhold er ikke nødvendigvis kommercielt

Engagement Bits er lagt i graven

Du kender de opslag med; “Like det her hvis..” eller “Tag en du kender som …” eller “Del dette, hvis du..”. De opslag kaldes for “engagement baits” og i fremtiden vil Facebook straffe opslag som indeholder det. Facebook straffer ved at mindske din reach på opslaget og måske også kommende opslag.

Det her skal du IKKE gøre:

  • Tag-baiting – Bede venner om at tagge hinanden
  • Kommentar-baiting –  Hvor du beder folk om at kommentere
  • Vote-baitng – Hvor du beder folk om at stemme på noget.
  • Reager-baiting – Hvor du beder folk om at reagere på dit opslag
  • Del-baiting – Hvor du beder folk dele dit opslag

Her er et par eksempler;


KOMMENTARER ER IKKE TILGÆNGELIG PÅ DETTE INDLÆG