Nytårskuren

Vi har et hold venner, som vi egentlig anser for værende relativ fornuftige, aktive og velfungerende mennesker. Vi holder meget af at være sammen med dem og bruger rigtig mange timer i deres selskab. Men især i første halvdel af året, kan de være en smule belastende. Nu skal det ikke misforstås, det er ikke en kritik af dem, det er mere blevet en stående sjov bemærkning mellem min mand og jeg. Vi ved nemlig aldrig, hvad de må og i særdeleshed ikke må spise, hver gang vi mødes med dem. Hvilken ny åbenbaring de har fået fra endnu en kostguru, der har frelst deres liv.

Det hele hænger nok i bund og grund sammen med, at de i slutningen af året konstaterer, at de er faldet tilbage i en række dårlige vaner, fordi alting går lidt stærkt, og de har for mange ting om ørerne. Det bliver tit til en portion havregryn til hovedmåltiderne eller fastfood i den sundere ende af skalaen, ofte bestående af en fedtholdigt ”sauce” som grønsager og kylling svømmer rundt i. Derfor ønsker de sig gerne en ny kogebog / kur i julegave af svigerfar, der bare vil det bedste for familien og hjælpe dem til et sundere og lykkeligere liv.

Vi ved, at januar og måske en del af februar skal overstås, så er de tilbage i normal tilstand og færdige med at prædike om de nye videnskabelige åbenbaringer, de har fået ved en helt fantastisk kur, der har beriget deres liv i sådan en grad, at man ikke kan forstå, de ikke er havnet i den syvende himmel for længe siden.

Min næste tanke er jo så: ”hvorfor fortsætter de egentlig ikke på kuren, når den er så uovertruffen?” Jeg tror, det handler selvdisciplin, men i langt højere grad om fuldstændig urealistiske mål og et helt forkert udgangspunkt.

Selvdisciplin er der i den grad brug for, når man sidder og kigger på trends af slankekure og få-det-bedre-med-dig-selv-kure. Den seneste kur, der får et boost er ”Spis efter din blodtype”. Det er ikke en ny kur. Første gang jeg stødte på den var tilbage i forrige årtusinde. Kuren går i alt sin enkelthed ud på, at du får testet, hvilken blodtype du har (testen kan købes i håndkøb og div. helsekostbutikker). Ud fra resultatet skal du følge bestemte anvisninger for, hvad du får det godt af at spise, og hvad der er total ”No go to Eat”, hvis du vil leve længe med et godt helbred. Har du f.eks. blodtype A (44 % af befolkningen) skal du holde dig til vegetariske fødevarer og spise fedtfattigt. Dvs. ingen kød, fisk, fjerkræ eller produkter herfra. Fedtfattigt inkluderer også spiser som mandler, nødder og olier i større mængde. Det siger sig selv, at du vil tabe dig, da kosten er meget kaloriefattig, men hvor realistisk er det i det lange løb?

Der er ingen tvivl om, at en del af de populistisk kure, der dukker op fra tid til anden virker på kort sigt. Det får mange til at skippe de dårlige kostvaner for en stund og tænke i nye baner. Man oplever et vægttab i løbet af meget kort tid, men mange af disse kure bygger på urealistiske principper, hvor udgangspunktet er helt skævt. Kurene kan indeholde rigtig mange gode råd om sund, fornuftig og varieret kost, hvis man læser dem kritisk. Men husk på, at de i bund og grund er bikset sammen af folk, der vil tjene penge på et godt påfund, der sikrer et langt lykkeligt liv.

Stop det nu!!!! Stop op og mærk efter!!! Brug din sunde fornuft!!!

Hvor svært skal det være at spise? Hvis du vil tabe dig, kunne du starte med at spise mindre portioner.

Husk, at du ikke skal spise til du er stopmæt, men til du ikke er sulten mere.


KOMMENTARER ER IKKE TILGÆNGELIG PÅ DETTE INDLÆG