Læs

Har du også økonomiske tømmermænd i januar?

Har du også økonomiske tømmermænd i januar?

Har du også økonomiske tømmermænd i januar?

Nytårsaften. Du fik festet lidt for meget og lidt for længe. Hovedet er tungt, kroppen er træt og tømmermændene har sat ind.
Men du er måske ikke kun startet januar med hovedpine. Måske kontoen også har økonomiske tømmermænd?
Pengene er på mystisk vis forsvundet fra kontoen, og du frygter at gå ind i din netbank. Virker det bekendt?
For mens kroppen kommer sig hurtigt ovenpå tømmermænd, så efterlader de økonomiske tømmermænd et ødelæggende spor, og hvis de ikke skal forfølge dig resten af året, så er du nødt til at finde ud af, hvorfor du bruger for mange penge. Du er nødt til at finde din money-trigger.
Gennemgå dine kvitteringer eller netbank. Hvornår brugte du sidst mange penge? Var du glad? Ked af det? Kedede du dig? Eller måske skal du kigge på din hverdag. Går du forbi et bestemt kaffested hver dag? Glemmer du at handle ind hver onsdag? Det kræver ofte lidt detektivarbejde at finde frem til sin money-trigger.

De forskellige money-triggere

  1. Afhængighed. Her taler vi om at være decideret afhængig af fx. at shoppe.
  2. Trøst. Du køber ting, når du er ked af det. Hvad enten det er mad, tøj eller noget helt tredje.
  3. Kedsomhed. Hvad skal du ellers lave lørdag formiddag end at gå i butikker?
  4. Belønning. Du har klaret mig skidegodt på arbejdet/eksamen/eller bare gennem onsdag formiddag, derfor må du godt belønne dig selv.
  5. Dårlige vaner. Du køber morgenmad og kaffe på vej til arbejde, fordi du ikke får lavet morgenmad. Du nyder egentlig ikke junkfood om aftenen, men du formår aldrig at få handlet ind.
  6. FOMO. Fear of missing out. Du er bange for at gå glip af noget ved ikke at have det nyeste tøj eller gå på dyre cafeer. Og frokostsalaten skal selvfølgelig være en palæo-salat til 55 kroner, så du kan lægge den på Instagram.
  7. Et godt tilbud. Du får en nyhedsmail, hvor der er 25 procent rabat. Men kun i dag. Derfor bliver du jo nødt til at købe noget. Penge sparet er penge tjent ikke?

Sådan kommer du videre

Når du har identificeret dine money-triggere (ja, du kan godt have flere), så begynder det hårde arbejde. Du skal ikke ændre alle vaner på en gang. Det er jo også dumt at stoppe med at ryge i samme måned, som du vil tabe 5 kilo.

Sæt en udfordring for dig selv. Det kan være, at du i en uge ikke må købe kaffe på vej til arbejde. Eller at næste gang du er ked af det, så skal du gøre noget andet end at tage på shoppingtur. Og lad være med at tænke længere frem. En dag af gangen. En vane af gangen. Så ser 2018 lige pludselig lysere ud.